środa, 21 lutego 2018

Kosmiczne Q&A - "Zapytaj astronautę" Tim Peake [RECENZJA PRZEDPREMIEROWA]

Kosmos i odpowiedzi na wszystkie intrygujące pytania? Wchodzę w to.


Premiera książki 15 marca 2018

Tim Peake jest jednym z nielicznych ludzi, którzy dostąpili niesamowitego zaszczytu odbycia lotu w kosmos, przebywania na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej oraz wykonania spaceru kosmicznego. Pod hasztagiem #AskAnAstronaut internauci z całego świata zadawali mu pytania, na które Tim postanowił odpowiedzieć po powrocie z misji na ISS trwającej sześć miesięcy. Tak właśnie powstało Zapytaj astronautę.

Ciężko będzie mi wyrazić słowami zachwyt, jaki roztaczam nad tą książką. Peake odwalił kawał świetnej roboty. W łatwy i przyjemny sposób odpowiedział na wszystkie intrygujące zagadnienia. Ba, on nawet udzielił mi odpowiedzi na pytania, które nie wiedziałam, że mam! Do tego zrobił w to tak ciekawie i zrozumiale, że nawet moja blond głowa wszystko zrozumiała, a matfizowa dusza doznała wewnętrznego spełnienia. Naprawdę bardzo miło mi się czytało wyjaśnienie jakiejś kwestii już wcześniej wiedząc, o co mniej więcej w niej się rozchodzi (wszystko zawdzięczam niesamowitej fizyce rozszerzonej i Teorii wielkiego podrywu).

Zaskoczyła mnie konstrukcja książki. Otóż wszystkie pytania podzielone są na kategorie, chronologicznie! Autor zaczyna od wprowadzenia do kosmicznych tematów i wyjaśnia, dlaczego akurat rakiety wystrzeliwuje się z Kazachstanu? Potem przechodzi do zagadnień związanych ze startem, przechodząc przez szkolenie i życie na stacji kosmicznej a kończąc na powrocie na Ziemię i prognozach na przyszłość. Taki sposób posegregowania odpowiedzi pięknie porządkuje wszystkie tajemnice. Do tego jakby kogoś interesowało tylko jedno konkretne pytanie to spokojnie może odnieść się tylko do niego, bo jest do tego stworzone osobne spis treści.

Oprócz samych wywodów Tima Peaka dostajemy też rysunki! Jeśli autor o czymś opowiada i stwierdza, że lepiej to widać na rysunku, to zaraz obok zamieszcza szczegółowo opisany rysunek/wykres, żeby zagwarantować czytelnikowi pełne zrozumienie tematu. Dorzuca także masę zdjęć ze swojego szkolenia i z czasu trwania misji, które tylko zaostrzają ciekawość.

Sądzę, że książce nie można nic zarzucić, niczego jej nie brakuje. Oczywiście znalazłyby się pytania, na które chciałabym dostać bardziej obszernej odpowiedzi, ale cóż, wszystkiego mieć nie można. Autorowi po prostu udało się rozbudzić we mnie ciekawość i chęć zgłębiania wiedzy. I tak jestem zachwycona! Nawet nie sądziłam, że będę się cieszyć ze szczegółowego opisu picia herbaty w kosmosie, sposobu obcinania włosów czy choćby ściągania skarpetek.

Dodatkowo na plus Zapytaj astronautę działa sam sposób bycia autora. Ten człowiek jest świetny. W odpowiednich momentach okazuje swoje poczucie humoru, a powagę zachowuje tam, gdzie trzeba. Do tego wielokrotnie wspomina mój ukochany film i książkę – Marsjanina. A jak ktoś mówi o Marku Whatney’u to już jestem kupiona.

Ta książka to nie lada gratka dla wszystkich fanów kosmosu; zarówno tych zaawansowanych i bardziej obeznanych w temacie jak i tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z tym tematem. Na pewno znajdziecie tu odpowiedzi na wiele (jak nie na wszystkie) pytań, które gdzieś tam kotłują się z tyłu czaszki. A po lekturze może nawet zabłyśniecie na fizyce? Będziecie już znać prawo powszechnego ciążenia i pojęcia prędkości kosmicznych.

Nie wiem, czy to dobrze, ale ja po przeczytaniu tej książki mam ochotę odpalić silniki w rakiecie, którą trzymam w piwnicy i udać się na ISS, by móc poczytać książkę w stanie mikro grawitacji. Kto leci ze mną?




Za możliwość przedpremierowej lektury dziękuję Wydawnictwu Kobiecemu


Fakty objawione: 
Tytuł: Zapytaj astronautę. Wszystko, co powinieneś wiedzieć o podróżach i życiu w kosmosie
Tytuł oryginału: Ask an Astronaut. My Guide to Life in Space
Autor: Tim Peake
Tłumaczenie: Zbigniew Kościuk
Wydawnictwo: Kobiece
Ilość stron: 264
Cena: 39,90 zł
Mobilność: rakietowa!


 Facebook Instagram Goodreads Twitter Google+ LubimyCzytać





15 komentarzy:

  1. To brzmi jak coś dla mnie! A na pewno jako interesujący przerywnik od zwykłej literatury, więc jeżeli będzie gdzieś bardzo tanio, to na pewno się połaszę. Wprawdzie jestem urodzonym humanistą, ale przy okazji fanem Star Treka, Lema i wszelkiego s-f. A im bardziej naukowego, tym lepiej.

    OdpowiedzUsuń
  2. To nie moje klimaty, ale przyznam szczerze, że okładka przyciąga uwagę! Jest kosmicznie śliczna <3
    Buziaki! :* Dolina Książek

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie wiedziałam, że to tak pozytywna historia :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Z fizyki zawsze byłam noga dokumentna, ale chętnie przeczytam tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Brzmi bardzo fajnie, zastanawiam się, czy spodobałaby się mojemu Ukochanemu? Pewnie skończyłoby się na tym, że sama bym mu ją "wyczytywała" ;-))

    OdpowiedzUsuń
  6. Pomimo tego, że chwalisz i polecasz, to nie sięgnę po tę książkę. Niezbyt interesuję się tematyką kosmosu, a fizyka i astronomia to już w ogóle dla mnie czarna magia. Myślę, że moja humanistyczna dusza nie doceni tej książki.
    Pozdrawiam ciepło ;*

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie słyszałam wcześniej o tej książce, ale dobrze że to zmieniłaś, bo z chęcią bym ją przeczytała. :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Niby nie lubię takich książek (z życia), wolę fikcyjne historie. Ale, ale... tak to opisałaś, że czuję się zaintrygowana. Ciekawostki, pytania, które człowiek ma, ale pewnie nie zdaje sobie z nich sprawy. Może sięgnę. Ni jestem ani fanką, ani antyfanką kosmosu. Postaram się zapamiętać ten tytuł. (A "Marsjanin" strasznie mi się podobał, niestety tylko film, bo książki jeszcze nie czytałam).

    OdpowiedzUsuń
  9. Jestem typem, który był najszczęśliwszy, kiedy dwa lata temu zakończył fizykę. Nie dość, że blondi, to jeszcze human. Ale dla kogoś, kto lubi kosmos i takie mądre klimaty, to na pewno świetna lektura!

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja lecę z Tobą <3
    Dzisiaj też wrzuciłam moją opinię o tej cudownej książce <3 Jak dla mnie: Najlepsza książka marca 2018. Mogliby mnie złotem obrzucić, zdania nie zmienie.

    Podrugiejstronieokładki

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie moje klimaty ale dobrze że książka ciekawa i wciągająca 😊

    OdpowiedzUsuń
  12. własnie jestem właśnie w trakcie lektury

    OdpowiedzUsuń
  13. No nie. Ja wiem, wszystko fajnie, wszystko pięknie, ale po prostu nie xD
    Kompletnie nie moje klimaty, a że na razie mam co czytać, to podziękuję :D
    Wgl dziwi mnie to, że taką książkę wydało Kobiece xD
    Pozdrawiam ciepło :)
    Kasia z niekulturalnie.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A bo ty dziwna jesteś xd
      Też się zdziwiłam! Jakoś kompletnie mi ta książka do nich nie pasuje xd

      Usuń
  14. Strasznie jestem podekscytowana tą książką!

    OdpowiedzUsuń

Każdy komentarz wskrzesza jednego jednorożca :D
Odwiedzam blogi wszystkich, którzy zostawili komentarz pod ostatnim postem ;)